Gebruik jij de juiste communicatiestijl?

In het vorige bericht vertelden we je dat we vaak horen dat mensen met alle goede bedoelingen een gesprek aan gaan op een manier die ze zelf zouden waarderen en dan niet het gewenste resultaat bereiken. De gedachte dat je iemand zo moet behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden, gaat in communicatie gewoonweg niet altijd op.

Sterker nog, het kan juist tot onbegrip, ruzie en ander onheil leiden.

We hebben je laten zien dat er 4 basis-temperamenten in communicatiestijl te onderscheiden zijn en hoe je die voor jezelf en anderen kunt ontdekken. Hier zie je een overzicht van hoe iedere communicatiestijl zich verhoudt.

Disc model

Wanneer je goed hebt geobserveerd, kun je zien wat de voorkeursstijl van iemand is. Maar hoe dan verder? Wat is nu de juiste stijl van communiceren om tot wederzijds begrip te komen?  Lees hier verder.

 Hoe ga je in gesprek met iemand die een D- Dominante communicatiestijl heeft?

  • Besef dat deze persoon vooral taak-gedreven is en een conflict niet uit de weg zal gaan.
  • Wees feitelijk en laat emoties en persoonlijke beleving weg uit je verhaal.
  • Spreek over concrete doelen en laat hem of haar die ook zelf bereiken.

Hoe ga je in gesprek met iemand die een I- Interactieve communicatiestijl heeft?

  • Besef dat deze persoon graag contact wil en betrokken wil zijn bij anderen.
  • Ga het contact dus echt aan, laat iets van jezelf zien en vraag vooral naar de beleving van deze persoon.
  • Iemand met een I stijl heeft behoefte aan erkenning, geef dus complimenten en laat zien dat zijn of haar inzet gezien wordt.

 Hoe ga je in gesprek met iemand die een S-Stabiele communicatiestijl heeft?

  • Deze persoon vermijdt het liefst risico’s en wil graag risico’s verkleinen.
  • Ga in je communicatie dus niet vertellen over uitdagingen en nieuwe dingen, maar laat zien hoe jouw idee de risico’s verkleint of uitsluit.
  • Een persoon met een S-stijl zal graag horen dat je je verhaal logisch opbouwt anders voelt het chaotisch en dus gevaarlijk. Bereid je dus voor.

 Hoe ga je in gesprek met iemand die een C- Consciëntieuze communicatiestijl heeft?

  • Deze persoon wil graag alles goed doen, geen fouten maken en op de juiste manier iets doen.
  • Let er dus op dat je deze persoon niet direct aanspreekt op “fouten” maar dat je hem of haar juist de ruimte geeft om zelf wat onderzoek te doen om tot antwoorden te komen. Geef hierbij wel aan wat jouw verwachting qua tijd is.
  • Iemand met dit temperament is een logische denker en zal niets hebben met emoties en onderbuikgevoel. Spreek dus vooral op een rationele manier, dus met feiten en argumenten.

Wil je nog meer weten over stijlen van communiceren en het Disc model? Of wil je weten hoe je deze kennis voor jezelf of jouw team kunt inzetten? Neem contact met ons op.