Communicatie en vertrouwen in teams

De afgelopen periode hebben we een aantal teams begeleid. De ene keer om de effectiviteit van het team te vergroten, een andere keer was de opdracht het samenwerken te verbeteren en ook stond het onderwerp communicatie als team op het menu.

Allemaal loten van dezelfde stam lijkt het.

Dat klopt natuurlijk want wanneer de communicatie niet goed loopt, lijdt de samenwerking daaronder en is een team niet effectief.
Wat ligt hier nu aan ten grondslag?

  • Zijn het alleen de verschillende persoonlijke communicatiestijlen die botsten?
  • Zijn het de verschillende belangen van de teamleden?
  • Ligt het aan de leidinggevende of manager?
  • Is het de cultuur van een organisatie?

Ons is opgevallen dat alle antwoorden van toepassing zijn, soms meer van het een en soms meer van het ander. Alle combinaties leiden echter tot een belangrijke overeenkomst die we in de teams zagen: een gebrek aan vertrouwen.

Dit gebrek aan vertrouwen heeft veel effect op alle punten.

Wanneer je als medewerker je wilt uitspreken naar een collega of leidinggevende, is het heel belangrijk dat je dit in een vertrouwde setting kan doen. Ook moet je er zeker van zijn dat wat je zegt niet tegen je gebruikt gaat worden. Niet iedere persoonlijke communicatiestijl (zie onze eerdere berichten hierover) zal zich even gemakkelijk uitspreken en bij een gebrek aan vertrouwen zal dit zeker niet gebeuren.

De cultuur in een organisatie draagt veel bij aan het wel of niet hebben van vertrouwen in elkaar binnen het team. Is de cultuur open en kan alles besproken worden, zal het wederzijds vertrouwen groeien. Is men niet gewend om elkaar direct aan te spreken of wordt er vooral over elkaar en weinig met elkaar gesproken dan (ont)breekt het vertrouwen.

Samenwerking en effectiviteit nemen dan recht evenredig af!

Kun je dit dan opbouwen of herstellen?

Ja dat is mogelijk maar het vraagt een flinke inspanning van alle teamleden, manager en de organisatie in het algemeen.

Duidelijkheid over de doelen van het team, de communicatielijnen, de manier van communiceren en de verschillende persoonlijke communicatiestijlen en hun behoeftes, kwaliteiten en valkuilen zijn essentieel.

Gelukkig is deze processen begeleiden onze expertise en hebben we  helder in kaart kunnen brengen wat er in de teams speelde en waar de oplossingen liggen. Maar dan begint het echte werk pas.
Wil je weten wat wij voor jouw team kunnen betekenen? Neem dan gelijk contact met ons.

Vertrouwen is een kwetsbaar evenwicht!

Wie geen vertrouwen in anderen stelt, zal ook nimmer het vertrouwen van anderen winnen.

Lao Tse Chinees filosoof