Hoe ga jij met conflicten om?

Zoals je wellicht weet, geven wij veel training en coaching op het gebied van communicatie.
Communicatie in combinatie met leiderschap of communicatie in combinatie met persoonlijke effectiviteit of assertiviteit. En het onderwerp dat veel deelnemers altijd zelf op de lijst met leerdoelen zetten is:

Hoe ga je om met conflicten?

Het woord conflict heeft al een nare bijsmaak voor veel mensen. Zelfs als je het woord conflicten opzoekt, zie je al dat er verschillende inzichten zijn in wat het woord betekent. Niet zo vreemd dus dat dit onderwerp voor veel mensen interessant is om over te leren of om mee te leren omgaan.

Nu is het voor veel mensen al vaak bijzonder om te ontdekken dat hun visie en gevoel bij het onderwerp conflicten niet de gemene deler is voor alle mensen. Niet iedereen ervaart het hebben van conflicten als bedreigend. Sterker nog, er zijn mensen die conflicten juist opzoeken of doen ontstaan omdat zij dit voor hun een werkbare strategie vinden. Zij leven met de overtuiging: zonder wrijving geen glans.

 

En hier begint al een eerste verschil in inzicht, want niet iedereen staat zo in het leven.
Hoe weet je nu of iemand van nature conflict mijdend of conflict aangaand is?
Wanneer je naar de vier hoofdstijlen van de persoonlijke communicatiestijlen kijkt, geeft dit je al een indicatie.

conflict-in-stijl

Conflicten in stijl

De taakgerichte stijlen ervaren de buitenwereld als “vijandig” en soms stressvol terwijl de mensgerichte stijlen de buitenwereld als “goedgezind” en ontspannen ervaren.
Dit uitgangspunt maakt al een groot verschil.
Een voorbeeld: een manager met een Dominante communicatiestijl moet zijn positie in het managementteam draagvlak geven. Om zijn plaats in de organisatie te bewaren, moet zijn directie er voor kiezen om deze rol te laten voortbestaan en niet onder te brengen bij andere teamleden.

Deze manager zal dan uitgaan van het moeten vechten tegen de omgeving om zijn plek te behouden. Hij zal conflicten opzoeken of zelf veroorzaken om zich zichtbaar te maken en zijn plaats af te dwingen. Hij heeft er geen moeite mee om daarna weer door te gaan alsof er niets gebeurd is en bij de vrijdagmiddagborrel gezellig met de mensen met wie hij eerder heeft “gevochten” een drankje te drinken. Een conflict hoort er voor hem nu eenmaal bij en even goede vrienden hoor.

Een ander voorbeeld: een manager met een Stabiele communicatiestijl zit in dezelfde situatie als in het vorige voorbeeld. Hoe gaat deze manager nu draagvlak voor zijn rol vinden? Een conflict is namelijk niet wat deze stijl prettig vindt. In zijn terughoudendheid en het vertrouwen dat de organisatie hem goedgezind zal zijn, zal hij proberen de situatie te beïnvloeden door gesprekken gericht op samenwerking en het verstevigen van het teamgevoel te houden.
Harmonie is voor deze stijl veel belangrijker dan het behalen van een persoonlijk resultaat. Komt het wel tot een conflict dan kan deze stijl daar wat langer wrokkig over zijn en is het drankje bij de vrijdagmiddagborrel niet aan de orde.

Je ziet twee gelijke situaties die door mensen met een verschillende persoonlijke communicatie stijl heel anders worden opgelost.  En wellicht wel met hetzelfde resultaat……..

Hoe maak je nu gebruik van deze kennis van de persoonlijke stijlen in conflicthantering?
In het volgende nieuwsbericht vertellen we je meer.
Wil je zelf effectiever leren omgaan met conflicten?
Neem dan contact met ons op voor een persoonlijk maatwerk advies.