Naar het nieuwe normaal of toch niet?

Cultuur en ons gedrag kan ons ook terugbrengen naar het oude normaal

Nu is het moment om aan de knoppen te draaien want we zitten met elkaar in een periode van transformatie. We zijn gedwongen geweest door de crisis om het anders te doen dan wat we kenden en deden. Oude vormen, gedrag en cultuur werden noodgedwongen uit elkaar gerukt waardoor er opnieuw georiënteerd moest worden ‘waar gaan we heen? Hoe gaan we dat doen?’

Het gevaar kan zijn dat we nog onvoldoende hebben nagedacht over en gewerkt hebben aan nieuwe vormen en we straks weer terugkeren naar de oude vorm die we zo goed kennen.

Het afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor en focus gelegd op onze wendbaarheid, flexibiliteit, creativiteit en eigenaarschap. Als individu is er veel van je gevraagd. De aandacht voor het teambelang en groepsgedrag is wat meer naar de achtergrond gegaan. Nu is het belangrijk om weer aandacht te zetten op het bij elkaar brengen en het verbinden van de individuele werknemers in de groep. Het eigenbelang, het teambelang en organisatiebelang moeten weer met elkaar in balans worden gebracht.

Een nieuwe cultuur vormen

Cultuur wordt gevormd door afspraken die je met elkaar maakt over hoe je met elkaar de dingen doet. Het is niet erg als de antwoorden er nu nog niet direct zijn want transformatie gaat altijd gepaard met ‘niet weten’ en ‘zoeken naar’. Belangrijk is de aandacht te richten op het ‘samen doen’ en te verkennen wat we van elkaar nodig hebben om zo goed mogelijk te kunnen samenwerken.

Microsoft heeft haar nieuwe kantoor ooit ingericht rondom een restaurant waar iedereen kan samenkomen. Postnl wil inzetten op Vitaliteit en Gezondheid en Duurzaamheid. Een plek waar mensen kunnen samenkomen is dus heel belangrijk we zijn immers sociale wezens, het zit in ons dna.

Controlezucht of meer eigenaarschap?

De afgelopen periode heeft ons ook geleerd dat vele van ons zich verantwoordelijk voelen voor het werk dat we doen. De productiviteit en efficiëntie is vaak met vele procenten gestegen. Minder reistijd geeft ook ruimte om meer met het werk bezig te zijn. Dit eigenaarschap, het vertrouwen dat mensen van goede wil zijn als ze zich betrokken voelen en uitgedaagd worden, geeft ook aan dat er minder controlezucht hoeft te zijn bij leidinggevenden.

De aandacht mag meer uitgaan naar betekenisvolle gesprekken voeren met je teamleden waarbij de stijl van leidinggeven meer Coachend genoemd mag worden. De kernvraag die hier speelt is ‘Wat heb je nodig om optimaal te kunnen presteren?’ en ‘Hoe kan ik je hierin als leidinggevende het beste  ondersteunen?’ en ‘Wat moet ik wel en niet doen om je goed te kunnen aansturen?’

Het is dus van belang om niet teveel dwingend voor te schrijven want de ene werknemer vind het heerlijk om 5 dagen op kantoor te zijn terwijl de ander prima thuis uit de voeten kan. Het draait allemaal om een juiste balans tussen vertrouwen en controle.

Hoe goed ben jij in gesprek met je leidinggevende over deze balans?

Heb je hier kort wat handvatten voor nodig? laat het ons weten dan kunnen we in een korte coaching sessie je de juiste aanreiken.